Sifat2 Muslim Sejati – “Berdoalah agar kita jadi seperti ini”

Berkata al-Hasan:

Di antara tanda-tanda seorang Muslim yang sejati, ialah

  • teguh agama,
  • lemah-lembut kelakuan,
  • penuh iman dan yakin,
  • berilmu pengetahuan dan bertoleransi,
  • pandai menjaga kepentingan dan berbelas kasihan,
  • selalu memberi dengan hak,
  • tidak boros meskipun kaya,
  • murah hati meskipun miskin,
  • berbuat baik walaupun berkuasa,
  • menanggung jerih-perih bersama kawan-kawan,
  • bersabar walaupun susah,
  • tiada dikuasai oleh kemarahan,
  • tiada selalu menurutkan perasaan,
  • tiada dipengaruhi oleh syahwat dan nafsu,
  • tiada dimalukan oleh kebatilan,
  • tiada mementingkan keinginan,
  • tiada terhad niat baik,
  • sering menolong orang yang teraniaya,
  • mengasihani orang yang lemah,
  • tidak kikir dan tidak boros,
  • tidak berbelanja berlebihan-lebihan dan tidak mengenggam tangan,
  • bersedia mengampuni orang yang menganiayai,
  • suka memaafkan oarng bodoh,
  • biarlah dirinya berada di dalam kepayahan asalkan semua orang berada di dalam kesenangan

16 Responses to Sifat2 Muslim Sejati – “Berdoalah agar kita jadi seperti ini”

  1. aida says:

    Di samping berusaha kita panjatkan doa mudah-mudahan doa kita termakbul utk menjadi muslim sejati. AMIN

  2. arjuna says:

    Yes…. memang itu lah yang sepatutnya dibuat… berusaha, berdoa dan bertawakkal, kemudian berusaha lagi….

    Kadang2 jatuh.. kadang2 naik… camtulah kehidupan.. hmmm.. dah letihhh.. tapi masih tak mau mengalah….

  3. aida says:

    Jgn letih2, makanlah jamu keluaran Arjuna. gerenti beres…..

  4. arjuna says:

    jamu arjuna mmg dah jadi amalann… cuma letih pemikiran je….lain2 takletih.. sentiasa bersemangatttt arr

  5. adenna says:

    apa la yg bersemangat sangat tu ekk…..

  6. arjuna says:

    bersemangat lah…. dah makan jamu arjuna…. kalau tak makan semangat tu biasa je…
    dah makan macam ada uumph….

    aida cemana tau power nihh.. dah cuba ke?

  7. aida says:

    heee… gatal pulak kepala aku nak jawab. puaso woi, puaso!

  8. arjuna says:

    puaso..puaso gakk…. tapi dibenarkan… siang je x leh… hoho

  9. arjuna says:

    kalah? cemana bleh kalah lak?? crita sket aida..

  10. aida says:

    oppps!.. terkedu jap … dengan doa selepas solat yang u tulis tadi

  11. arjuna says:

    u terkedu cemana aida?

  12. adenna08 says:

    ehem..ehem….tekek haus ni,ada apa2 tuk pemulih semangat tak?

  13. adenna08 says:

    *tekak

  14. aida says:

    nak kena nie !

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: