Masa Aku Kau dan Dia

compare-alarm-clockBagaimanakah anda menguruskan masa? Bagaimanakah saya menguruskan masa? Mungkin jawapan anda dan saya adalah berbeza kerana kita menguruskan masa mengikut kemahuan dan keselesaan kita sendiri dan mungkin telah menjadi adat dalam kehidupan kita.

Lalu untuk menjadikan cerita ‘pengurusan masa’ ini lebih ilmiah saya telah mengkaji teori Dr Philip Zimbardo dari Stanford Universiti USA. Beliau telah membahagikan sifat manusia terhadap masa kepada 4 zon. Untuk memudahkan kefahaman beliau namakan ‘Zon Masa’.

Zon Zimbardo

Zon 1.

Manusia yang berada didalam zon ini memilih untuk hidup yang tenang, aman, sunyi dan bebas dari tekanan. Manusia zon ini suka menghabiskan masa sendiri dan tidak pedulikan tarikh akhir. Jika ada temujanji dialah yang lewat dan keseluruhan hidupnyanya tidak teratur.

Zon 2

Orang yang berada didalam zon ini suka bersosial. Mereka ini contohnya suka berparti-parti dan gemar melayan pelanggan perniagaan. Tindakan dan perlakuan mereka bergantung kepada apa yang terjadi. Bak kata pepatah bila mengantuk baru cari bantal. Setelah itu mereka membuat masalah sendiri kerana mereka tidak merancang. Contohnya sudah sampai ketempat pelancungan baru hendak mencari hotel atau tempat penginapan. Masalah yang akan timbul, berkemungkinan terpaksa tidur didalam khemah kerana hotel semua sudah penuh. Orang zon 2 ini suka membuat berbagai-bagai jenis kerja asalkan mereka boleh berada diluar pejabat. Disebabkan mereka ini tidak suka membuat perancangan, mereka kurang berminat kepada projek-projek jangka panjang. Paling mereka gemari adalah melihat keputusan yang cepat dari apa-apa kerja yang mereka usahakan.

Zon 3

Anda mungkin tergolong dalam zon ini sekiranya anda seorang yang kemas dan suka membuat kerja secara teratur, bersistematik. Golongan ini suka melakukan satu kerja pada satu masa dan menjadi resah mengelabah jika diberkan tugas yang banyak pada satu-satu masa. Mereka pergi bersukan tanpa jemu dan menjaga diet mereka dengan teratur. Mereka suka merancang sebelum membuat sesuatu pekara, mungkin juga ada insuran nyawa dan insuran kesihatan.

Zon 4

Inilah manusia yang paling hebat. Mereka ini dalam ‘hot pursuit’, ‘hot soup’, sentiasa sibuk kesana-sini tapi tetap menjaga masa. Jika ada ‘deadline’ itu dianggap sebagai cabaran. Perkataan berehat amat sukar ditemui pada orang dalam zon 4 ini. Berjalan dan bercakap dengan cepat dan tepat. Walaupun dalam keadaan serba sibuk, mereka jarang-jarang lewat apabila ada temujanji atau mesyuarat. Biasanya mereka ini akan tiba pada saat-saat akhir.

Sekarang, sudahkan anda tahu dimana kdudukan anda sekarang? Zon 1, 2, 3 atau 4? Jarang-jarang sekali ditemui seorang yang hidup dalam 2 zon sekaligus.

Apa masalah anda? Setiap orang yang berada didalam zon-zon ini akan cuba memperbaiki dan menguruskan masa mereka mengikut zon masing-masing.

So, how can we change a person? Kita pun sebenarnya tidak tahu bagaimana menguruskan masa sendiri.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: